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Künstler Interview Thomas Geiger

Wir sprechen mit Thomas Geiger über seine Performance-Reihe „Festival of Minimal Actions“ die er für das Ausstellungsprojekt KISS realisiert hat. Von 15. Juli bis 2. August 2020 hat Geiger täglich eine Performance von internationalen Künstlerkolleg*innen rund um den Reumannplatz in Wien-Favoriten wieder aufgeführt.

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Thomas Geiger – KISS Podcast

In der ersten Ausgabe des KISS Podcasts treffen wir den Künstler Thomas Geiger, der sich für sein „Festival of Minimal Actions“ am Reumannplatz in Wien-Favoriten Performances von Künstlerkolleg*innen zum Thema Küssen, Intimität und Kommunikation ausleiht und diese kurzen Momente durch Wiederholung lebendig hält.

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KISS – Bilder

KISS ist eine Reihe von künstlerischen Beiträgen und Auftragsarbeiten von Eva Egermann, Thomas Geiger, Elke Silvia Krystufek, Rade Petrasevic, Margot Pilz, Johanna Tinzl die im Sommer und Frühherbst 2020 im öffentlichen Raum in Wien zu sehen sind.

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Künstlerinnen Interview Adji Dieye

Wir haben mit der Künstlerin Adji Dieye über ihre Installation „Maggic Cube“ gesprochen in der sie hinterfragt, inwiefern Werbung die öffentliche Meinung und unsere generelle Selbstwahrnehmung beeinflusst indem sie mit Bildquellen aus Werbemotiven den Schweizer Suppenwürfelhersteller Maggi parodiert.

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Künstlerinnen Interview Selma Selman

Wir haben mit der Künstlerin Selma Selman über ihre Arbeiten gesprochen die sich mit ihrem Erwachsenwerden zur Zeit des Bosnienkriegs auseinandersetzen und Fragen zu Staatenlosigkeit, generationenübergreifende Traumata und das Überleben an sich behandeln.

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Selma Selman im Gespräch – Podcast

Im aktuellen Podcast zur Ausstellung „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ spricht die Künstlerin Selma Selman über „Superpositional Intersectionalism“, eine
Serie von Zeichnungen, die versuchen vorgefasste Ideen über das Entstehen von Gegensätzlichkeiten und Widersprüchen offenzulegen und ihnen gleichzeitig etwas
entgegenzusetzen.

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Doujak and Barker: The Devil and the Uncle, 2020

Die Soundarbeit „The Devil and the Uncle“ ist Teil von Ines Doujaks Installation „The Devil Travels“ in der Ausstellung „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“. Die Künstlerin beschäftigt sich in ihren Arbeiten mit Geschlechterstereotypen und neokolonialer Ausbeutung vor dem Hintergrund der komplexen Weltwirtschaft.

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Pablo Martínez: Fail Better – Notes for a Museum Yet-to-Come

In recent weeks the media has paid close attention to the gradual reopening of museums, following the lockdown period. Most of the television reports and interviews with various heads of institutions have focused on the various ways that exhibitions and events have been affected by the pandemic, as well as the new rules and guidelines for visits to these spaces. However, there has been little discussion about how museums should take these circumstances as a chance to rethink their ethical and political foundations, along with their structures and economics. Despite the exceptional nature of this pandemic, its emergence has merely confirmed what we have been discussing for years in seminars and debates in some museums and art centers: that the system itself is collapsing and decisive, wide-reaching action must be taken. In the case of the museum, the problem is a complex one, since, in the last few decades, the museum has proudly endorsed dynamics based on permanent mobility, the economy of exposure, and the logic of exponential growth. Therefore, as well as debating how social distancing will change the practicalities of museum visits, it is also perhaps necessary to reflect, collectively, on the urgent refounding of the museum, based on new sets of material and aesthetic parameters. The whole world as we know it is undergoing a process of restructuring, due to ecological collapse and the subsequent civilizing crisis. If museums want to play a key role in this restructuring, and make a commitment to climate justice, they have no choice but to give up their present mission and learn how to fail better.

In The Queer Art of Failure, cultural theorist Jack Halberstam analyzes how capitalism and the heteropatriarchy have produced normative ideals of happiness and success – ideals that must now be challenged. That which is often deemed a failure might in fact be, as Halberstam suggests, a genuine form of existence that simply does not conform to the prevailing logics. An act of rebellion against the imposed norm. If we consider Halberstam’s proposal from ecofeminist perspectives, this kind of dissidence would be enacted by dismissing any concept of well-being that is based on buying power, by spurning the accumulation of goods and by proposing ways of living that are more austere and therefore less harmful to the environment. In terms of museums, this approach would ideally lead to a model that pushes back against the overbearing logics of accumulation, productivity, value, property, novelty, and the constant pressure to sustain income from ticket sales, venue hire, and sponsorship. It would bring about a museum that is more internationalist than international, that supports the local without being provincial, and that refuses to keep adding to their already bloated rosters of international artists, star speakers, and low-paid workers. A museum that advocates simplicity, and that ditches all the conventional indicators that have, until now, been used as gauges of success. Because, as the Spanish ecofeminist Yayo Herrero has noted, all these indicators have helped shape a culture that is directly at odds with life itself. A museum that works toward the rematerialization of culture (or, rather, that becomes aware of its inherently material conditions, because it barely has anything to do with the immaterial) and that resolutely opts for decarbonization, across the board. Specifically, this decarbonization would ascertain the museum’s ecological footprint, as caused by its programs and structures, and act accordingly. On an abstract level, this process is just as complex and ambitious as trying to decarbonize the shared imaginaries upon which modernity was built, something that art historian Jaime Vindel has so aptly named the “fossil aesthetic.” This shift would be approached in two ways: on the one hand, by rewriting the narratives of art history from a fossilist perspective that would include not only a critique of the modern idea of “progress” but would also call into question collective belief in unlimited growth, which the art world has helped propagate, as well as the glorification of uncontrolled desire and futurist accelerationism, to name but a few examples. On the other hand, art should help create new shared imaginaries of lifestyles that are not so dependent on fossil fuels – that is to say, the exact opposite to what the biennialization of the art world has achieved. If, indeed, this process of biennialization, which began in the 1990s, has helped forge a positive image of globalization and a perception of mobility as a synonym for creative freedom and social dynamism, all with a steep ecological cost, perhaps it would now be fitting for the art world to assist in the undoing of this process, and to champion a kind of museum that participates in and promotes a libidinal economy that has a low ecological impact.

For some time now, I have been writing about the concept of the “museum yet-to-come” as an exercise in institutional imagination and conceptual production. As I have expressed elsewhere, the notion of “yet-to-come” has two sides: on the one hand, it draws a possible plan of action that adapts its operation and activity according to the biophysical limits of the planet, and on the other, it borrows a core concept from Cruising Utopia: The Then and There of Queer Futurity, published in 2009 by the Cuban American theorist José Esteban Muñoz. In his book, Muñoz defines “queerness” as something that is not yet possible, not reachable, yet-to-come: it is a rejection of the here-and-now, and a nod to the concrete possibility of a different world. He puts forward a kind of queer sociability or queer future that challenges the heteropatriarchal here-and-now by moving it into the then-and-there of minority groups who activate aesthetic strategies for survival, as well as imagining ways of being inside utopian worlds. In this sense, the act of queering the museum would entail the inclusion of all those minority groups who have long been excluded from participating in the creation of imaginaries or from telling other kinds of histories. Furthermore, this approach would spark the kind of imaginations that allow us to break free from the prison of the present time where our own imagination is held captive. Queering the museum would shake up its very purpose, betray its norms, and help create the new worlds that would inevitably emerge from the chaos. It would challenge the notions of “what must be shown” and “how it must be displayed,” and, in so doing, it would help overthrow the bourgeois notion of mass public order, of turning people into orderly visitors, which essentially means control, since art museums largely have a normalizing function – not only through the regulation of artistic work but also through the ordering of bodies, relations, and times. The challenge is therefore how to begin imagining the future of institutions that are so deeply rooted in the past, in a process that would take solidarity with other species as its starting point and that would dismantle consumerist imaginaries, rebuild cooperative communities, and recognize the individualistic and extremely fossilistic character of our shared imaginaries of apparent emancipation. The challenge is how to build a museum that is not only worth visiting, but also worth living.

In May 2020, the Spanish digital journal ctxt published artist and activist Marcelo Expósito’s inspiring conversation with Manuel Borja-Villel, director of Madrid’s Museo Reina Sofía: “The museum will have to provide care like a hospital, while still being critical.” This idea, which is referenced in the title of the interview is both highly productive and provocative, since the invitation to prioritize care means that the museum will inevitably fail in some of its other remits. I suppose that when the director of Spain’s national gallery made this statement, he was proposing not only to provide a greater degree of care, but also to recognize the work of caring that museums have in fact been carrying out for decades, mainly through their educational departments and public programs. In this sense, it would perhaps be more accurate to say that the museum “will have to continue to provide care” or that it “must care for those who do the caring and improve the working conditions and status of educators, mediators, and all the staff who do outreach work.” The task of caring is crucial in these times of “capitalist realism,” to echo the words of the cultural theorist Mark Fisher, given that suffering is not limited to the museum’s visitors, but extends to its workers. It is therefore necessary to review the extent to which the museum is also the root cause of this distress, given the forms of production it favors: the present model allows and in fact demands that cultural producers work on several different projects at the same time, all of which are paid at dubious rates, are extremely precarious, require the tireless and hurried efforts of many interconnected people, and are in a state of constant mobility. In addition, in the case of European public institutions, the rigidity of the regulatory framework and the strictness of labor legislation – which has never taken into account the nature of artistic work or new forms of cultural production – play a large part in generating situations where the already precarious existence of artists is further blighted by bureaucratic violence. The idea of total mobilization is embodied in cultural workers, who are always ready and available, always on their toes. The pandemic allows us to see even more clearly just how fragile this model is – a model in which the artist, just like a juggler, has to keep moving if she does not want to be left empty-handed. Without a universal basic income, the system in its current form is unsustainable.

I would like to dwell a little more on the statement “The museum will have to provide care like a hospital, while still being critical,” and to invert its meaning, since the act of caring is in fact a prerequisite so that the museum can become, for more people, a critical space. This is because, as opposed to what the patriarchal knowledge structure has taught us, knowledge is not exclusively generated through critical distance but rather through the affects, which are what set off thought processes in most cases. This fact is especially relevant if we participate in a form of care that is based on mutual support and an equality of forms of intelligence, rather than a paternalistic idea of care. The hospital-like proposal is extremely apt in the way it shuns the privately managed public hospital model that has been implemented in Madrid over the last decade, and instead adopts the medieval hospital-temple principle that would welcome pilgrims with food, rest, and ecstatic pleasure. It would be a museum that provides shelter and encourages neighbors, fellow citizens, and pilgrims to find, within its walls, a place where they can “pass the time” – a time unlike that of productivity and consumption. However, I cannot finish this article without first sharing my fear that the idea of museums becoming more like hospitals might trigger a new curatorial wave and that, following the “social,” “educational,” “affective,” and “performative” turns of the last few decades, it will bring about some kind of “hospital turn.” This long line of “turns” creates an image of an art system that, just like a whirlpool, spins on its own axis. It is a flashy display of constant dynamism, but, in practice, it only ever deals in conceptual terms, and so it does little to actually encourage any radical change in the material foundations of the institution. If the museum wants to keep its head above water, rather than spinning on and on within these choppy seas, it will have to change course toward more ecosocialist waters.

Originally published as “Fracasar mejor. Notas para un museo por venir,” Ctxt: Contexto y Acción, May 28, 2020.

Pablo Martínez ist Kunstvermittler und Wissenschaftler. Seit 2016 leitet er die Programm- und Vermittlungsabteilung des MACBA Museu d’Art Contemporani in Barcelona und ist Teil der Redaktionsleitung von L’Internationale Online. Er war Lehrbeauftragter für die Geschichte der zeitgenössischen Kunst an der Complutense-Universität in Madrid und verantwortete von 2009 bis 2016 die Vermittlungsarbeit des städtischen Kunstmuseums CA2M, ebenfalls in Madrid. Seine Forschungsschwerpunkte sind körperbezogene Vermittlungsarbeit sowie die Untersuchung der Macht, die von Bildern ausgeht, insbesondere in Zusammenhang mit der Erzeugung politischer Subjektivität. Pablo Martínez ist Herausgeber der Essayreihe et al., die bei MACBA-Arcàdia erscheint, und Redaktionssekretär des Magazins Re-visiones. Er ist Mitglied von Las Lindes, einer Forschungs- und Aktionsgruppe für vermittelnde, künstlerische und kulturelle Praxen.

 

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Künstlerinnen Interview Victoria Lomasko

Wir haben mit der Künstlerin Victoria Lomasko über ihre grafischen Reportagen und Wandbilder gesprochen in denen sie die Geschichte des postsowjetischen Russlands aus der Perspektive unsichtbarer Randgruppen erzählt indem sie sich der direkten Bildsprache von Comics und Graphic Novels bedient.

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Victoria Lomasko im Gespräch – Podcast

In der neuen Ausgabe des Kunsthalle Wien Podcast zur Ausstellung „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ spricht Victoria Lomasko unter anderem über ihr neues Wandbild „Underwater“ das die Betrachter*innen in die intime Atmosphäre dieser tiefen Wasser eintreten lässt die ihnen nicht nur Begebenheiten schildert, sondern auch die dadurch hervorgerufenen Emotionen.

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Joshua Decter: Thinking about How to Think Again (Juni 2020)

“Moreover, what made this pestilence all the more virulent was that it was spread by the slightest contact between the sick and the healthy just as a fire will catch dry or oily materials when they are placed right beside it.”
– Giovanni Boccaccio, The Decameron, ca. 1349–1352

“Don’t punish me with brutality”
– Marvin Gaye, “What’s Going On,” 1971

It is difficult. It is difficult to know how to think, rethink, and unthink. What to write, what not to write. Thoughts form and then dissolve. Focus starts and then withers away. Events are happening simultaneously at such a fast pace that it is impossible to keep up, and to process. Social media, of course, is accelerating everything. The mind is present one minute, gone the next. Hyperdistraction. Since the coronavirus pandemic hit New York City in March, I’ve been very hesitant to write anything. Probably because my brain has been scrambled. It’s no doubt a common predicament these days. One thing is for certain, however: I’ve been thinking far more about epidemiology than art over the past few months. Anxiety about the here, the now, and the future is persistent. Days flow into each other, becoming almost interchangeable – Friday feels like Wednesday, Tuesday resembles Sunday. Time is different. Hope and optimism are fugitive. One might say that there is a kind of spiritual exhaustion, along with intellectual fatigue. Even on a mundane level, a dilemma has arisen as to whether to leave the house to shop for food or to exclusively use e-commerce for all consumer transactions. But how can I complain? I’m one of the fortunate people. I have certain privileges, even though here in NYC, privilege and entitlement are always very relative conditions.

According to recent statistics, approximately 400,000 people left New York City from March through May, in an attempt to escape the pandemic. Including a few friends of mine. Some will return, others will not. Certainly, many people are experiencing significantly more harrowing challenges and greater precarity in their lives than me – such as essential workers and frontline health care professionals, who have been laboring throughout the pandemic, risking their lives for us and too often paying the ultimate price with their lives. And, so, I am endeavoring to put my troubles into perspective and to amplify my empathy. Less of me, more of we. In the midst of writing about our strange new global coronavirus reality, protests erupted here in the United States in reaction to the killing of George Floyd, a Black man, by a white police officer, in Minneapolis, Minnesota. The May 25 incident was caught on video and went viral on social media. The footage shows the police officer (Derek Chauvin) kneeling on top of a handcuffed Floyd on the street, pressing his knee into Floyd’s neck for over eight minutes, appearing to asphyxiate him. At one point, Floyd is heard saying, “Please, I can’t breathe”—eerily reminiscent of Eric Garner’s last words, another Black man who was choked to death on a New York City street by another white police officer, in 2014, which was also captured on video and also led to nationwide demonstrations.

In the Minneapolis incident, three other police were present, but did not intervene to help Floyd. It’s a painful video, almost unwatchable. But millions have watched it. The world has seen George Floyd. Chauvin was initially charged with third-degree murder and second-degree manslaughter, and the three other policemen at the scene were not charged. The protests intensified, led by the Black Lives Matter movement, in response to what was correctly perceived as another example of the criminal justice system’s structural racism – a response that recognizes the long-standing injustices of a system that often engages in discriminatory policing and has led to outsize incarceration of Black people. As the protests multiplied throughout the US, the attorney general of Minnesota launched a new investigation into the incident, leading to the raising of the charges against Chauvin to second-degree murder. Charges were also filed against the other three police officers. It has become abundantly clear that people are protesting not only for justice in Floyd’s particular case, but also to draw attention to institutionalized police violence against Black people, which is one of the most disturbing manifestations of ongoing structural racism in the US, and elsewhere in the world. The protests have now gone globally viral, even as the world is still contending with the coronavirus. And this is all within the context of Donald Trump’s disastrous presidency, during which he has stoked racial divisions and tensions, provoking increasing social unrest with his inflammatory rhetoric.

The coronavirus pandemic has, like elsewhere, led to mass unemployment in the US. People have been quarantined and locked down in their homes because of the virus for months; they are anxious about their futures, have become restless about their present circumstances, and find themselves with more time on their hands. These disconcerting realities have dovetailed with – and no doubt fed into – the dynamism of the protests, and the apparent increase in social activism is a positive development amid all the gloom. Indeed, New York has been the epicenter of the pandemic in the United States, and it is now also one of the epicenters of the protests. This intersection, or simultaneity, is tragic: the pandemic has already disproportionately impacted economically and politically marginalized Black and Latinx communities, which are the same communities that regularly experience the structural racism of the criminal justice system. The social, economic, racial, and political inequities of this city are haunting us, in real time, and the protesting is an attempt to exorcise New York’s historical and contemporary demons and, specifically, to create pressure for significant reform of the police. If the police can police communities, then communities have the right to police the police.

At the same time, another dilemma has emerged: whether to protest outdoors in the midst of a pandemic, in a severely hit city that has been locked down in order to curb the spread of the virus. It is a complicated issue involving morality, health, economics, politics, and personal behavior. There are no easy answers. We do not yet have clear epidemiological data as to whether there could be an upsurge in COVID-19 cases over the next weeks, or as to what might be the cause of it – the reopening of economies, mass events like protests, people not social distancing and not wearing masks, or some combination of these factors. If there is a significant spike in virus infections here in New York City, this would impact the very people who can least afford to be impacted, such as frontline healthcare workers and economically marginalized communities. I fear a kind of vicious circle, and hope to be proven wrong. If one is reluctant, like me, to go out into the streets and protest because of health concerns, there are various other ways to show solidarity with the racial justice movement, through forms of what might be described as “meta-protest” and “meta-activism,” acts of writing such as this among them.

Flashback to 1992, when I visited Los Angeles shortly after the demonstrations that resulted from the acquittal of the police officers charged in the beating of Rodney King. A video of that infamous act of police brutality provided clear evidence of the officers’ misconduct and, yet, they escaped punishment. It was a miscarriage of justice – and incontrovertible evidence of structural racism in the criminal justice system – that outraged many people. That year in response, I wrote an essay for an exhibition catalogue entitled “The Fractious Hybrid State (of Things),” wherein I endeavored to think about those events in LA. Here is a small excerpt:

It is immediately clear what is happening: the predominantly black residents of that community have begun to protest against an acquittal which seems to reconfirm their worst fears that the country’s judicial system is inherently unjust to African-Americans, that it systematically favors whites. I am angered by a verdict delivered by a mostly white jury in a police brutality trial held in Simi Valley – a Los Angeles suburb with a mere 2% black population. The judicial system has failed in this instance. […] Following the verdict in the Rodney King trial, [the black] community let loose from years of pent-up frustration regarding the cycle of economic and social decay, disempowerment, and social marginalization. The class and race conflicts that always seem to simmer beneath the surface of this society reached a boiling point.[1]

Also in 1992, the American investigative journalist James Ridgeway commented about the unrest in Los Angeles in the Village Voice newspaper: “The Los Angeles riots were bound to happen. The country is always at war over race and class.”

In 2020, we can confirm that the United States is, indeed, continuously at war over race and class.

Over the past week, an unprecedented citywide curfew was imposed here in New York City (as well as in some other US cities). It was an attempt to reduce tensions between protestors and the police, but primarily to discourage people from engaging in vandalism, which had taken place in Manhattan and other boroughs. Significant debate about the efficacy of the curfew has been sparked, with many wondering if it hurt more than it helped, perhaps in fact exacerbating tensions between the largely peaceful protestors and the police. On the other hand, the vandalism did seem to cease. This was the first curfew of my lifetime spent here in New York, although the months-long pandemic quarantine lockdown has felt like its own type of curfew. The last time New York had a curfew imposed was in 1943, in response to a so-called race riot in Harlem, indicative of significant tensions between the Black community and the predominantly white police force during that period. These frictions have persisted for many decades and are some of the deep historical precedents for the contemporary situation. When communities are victimized by, rather than protected by, law enforcement, when they are discriminated against by the police, when they are politically disempowered, those communities have legitimate grievances.

This period in the United States reminds us that some people must be willing to live with less so that others may live with more. An equitable, redistributive form of capitalism is desirable, and attainable. We can develop a fair economy wherein a large, racially inclusive middle class is built and class divides are significantly reduced. The US used to have a substantial middle class, and it can again. It just requires human imagination and political will. At this time of intersecting crises, I believe that the federal government should provide a guaranteed basic income to people who need it. It doesn’t necessarily have to be forever, depending upon how effective it is, but, for now, as the real economy is unstable and mass unemployment prevails, it would substantially help millions of people and reduce social unrest. A guaranteed basic income would require, needless to say, a significant change in governmental leadership and thinking and in how governance is structured.

Events have moved so fast, that, as of today, June 7, the curfew has been ended. And, tomorrow, New York begins phase one of its reopening – an attempt to restart the economy amid the pandemic. In my posh, hypergentrified Tribeca neighborhood, quite a few stores and schools boarded up their windows over the past week, nervous about the social unrest and potential theft. The overall atmosphere these days feels mildly dystopian. In just a few short months, New York has become a different city, with an unclear future.

The pandemic has penetrated our subconscious minds. Recently, I had a dream in which I forgot to social distance from a friend I encountered on the street. Within the convoluted, nonlinear space-time of the dream, I hugged this person; subsequently, I felt my dream-self experience a sense of remorse that I had not social distanced. This made me think of the 1963 Roy Orbison hit “In Dreams,” and how an updated version of it may, in this time of pandemic, go something like: “In dreams I walk with a mask on, and social distance from you / In dreams I talk to you, while wearing a mask …”

Are we hallucinating the new pandemic reality, or was the pre-pandemic reality the hallucination? When you don’t know if you might die from a new disease, anxiety tends to interfere with normative rituals, even as one seeks the comfort of those rituals. For example, I rewatched one of my favorite films while in self-isolation for a few weeks with the virus: Luis Buñuel’s The Exterminating Angel (1962). I still haven’t decided whether it was an appropriate or inappropriate choice, given the circumstances. And I still haven’t figured out how to cut myself loose from the quarantine, to make a prison break from the pandemic lockdown. But we must demonstrate self-control and quell our desire to be “free,” so as to not infect our fellow human beings and to endeavor to contain the pandemic. The usual dialectic of freedom/unfreedom, or … ?

This new coronavirus has us figured out, but we haven’t figured it out yet. It exploits our human weaknesses and stupidities. But I don’t blame the virus, per se. How could I? Viruses don’t have volition. The virus is not even entirely alive; it needs us in order to activate. Make friends, so to speak, with the virus that infects you, or it might just end you. I do, however, blame human volition. It’s people that we need to be worried about. The sort of people who don’t believe in science, and who have denied the dangerousness of this virus, leading to unnecessary illnesses and deaths.

Where is time now? The seeming foreverness and potential endlessness of the pandemic (whether one thinks in terms of waves, tides, peaks, and/or valleys), combined with a sense of uncertainty about nearly everything, has produced what might be described as “pandemic anxiety syndrome,” which is no doubt already a term in vogue with some psychotherapists. Combine this with the Trump anxiety syndrome that many of us have been experiencing since 2016, and it’s clear that we’re not only in the midst of a coronavirus pandemic but also an emergent mental health crisis. Indeed, for the first time in my life, I’ve had virtual psychotherapy sessions via a proprietary web-based platform, on my iPad. Let’s call it iTherapy.

While I was at home in self-isolation for part of March and April as I navigated the virus, and while experiencing a seemingly endless fever, I became obsessed with reading every possible research paper produced by any epidemiologist, virologist, medical doctor, scientist, or other health expert I could find. I sought to understand the illness I had and what might happen to me, in the best-case and worst-case scenarios. Art, as I mentioned earlier, was very far from my mind; it still is, to be honest. I just don’t know what to do with art now. I am uncomfortable with the notion, for instance, that curators should start organizing thematic exhibitions about the pandemic. This seems a bit too easy – trite, even. Let’s endeavor, perhaps, to not produce coronavirus kitsch. I also have no desire to develop a theory about the relation between art and the pandemic. It just seems uncouth. Some things are better left unthought, unspoken, and unwritten, at least for now. I do not want to fetishize COVID-19, even though it fetishized me. Or, to be more accurate, it occupied me, my body. And perhaps it still does occupy my body in a dormant, zombielike state, waiting to reactivate at some point down the line.

This is an unprecedented time for all of us; we are stumbling around in the dark, trying to navigate that which we still do not completely understand.

Here are some of the things that have happened for the first time in my life, thanks to the pandemic:

• Self-isolated in a single room for one month, with the virus.
• Was reluctant to fall asleep for fear of never waking up.
• Did not go outdoors for over a month.
• Organized my last will and testament and related legal documents, in the event of my death.
• Had a virtual appointment with my medical doctor using an iPad, while sick in bed.
• Social distanced from my dog for a month, so as to avoid contaminating his hair with the virus and prevent him from becoming a possible vector of transmission to my family.
• Purchased a fifty-pound bag of flour from a bakery supply company so that my family could bake at home during the quarantine.
• Got an excellent haircut from my twenty-year-old kid.
• Have not entered a store, a business, or even another building since March (it is now early June).

There’s another song I’ve revised for the pandemic: the Smiths’ “This Charming Man” from 1983, retitling it “This Charming Pandemic”: “I would go out tonight, but I haven’t got anywhere to go …”

Like many others, I have developed a bit of anxiety about going outdoors. When I do venture outside to get sun on my face, or to walk the dog, I am a devout practitioner of social distancing and mask wearing. As an atheist, I have no religion, but if I do at some point choose to adopt one, it will be based on new rituals of mask wearing and social distancing. I simply do not want to be around irresponsible, selfish, nihilistic, masochistic, or sadistic people who are not wearing masks or other types of face coverings and who don’t social distance; I consider them to be a threat to society, to human life. The urban environment seems considerably more threatening now than just a few months ago. I am traumatized, no doubt. My psychogeographic relationship with the city has been significantly altered. Indeed, I have not strayed beyond my immediate neighborhood in three months. In The Fall of Public Man, from 1977, the sociologist Richard Sennett muses:

[In] the frame of public life, I would define civility as follows: it is the activity which protects people from each other and yet allows them to enjoy each other’s company. Wearing a mask is the essence of civility. Masks permit pure sociability, detached from the circumstances of power, malaise, and private feeling of those who wear them. Civility has as its aim the shielding of others from being burdened with oneself.

Sennett’s thoughts regarding the literal and the socially symbolic function of masks could not be more prescient for our times. The future new society may turn out to be a society that is perpetually socially distanced from itself, where not only our identities but also our actual faces may be masked from others, and perhaps even from ourselves, and where COVID-19 may be our constant companion.

[1] This essay can be found reprinted in my book Art Is a Problem: Selected Criticism, Essays, Interviews and Curatorial Projects (Zurich: JRP|Ringier, 2014).

Joshua Decter ist Autor, Kurator sowie Kunsthistoriker und lebt in New York. Sein 2014 bei JRP|Ringier erschienenes Buch Art Is a Problem: Selected Criticism, Essays, Interviews and Curatorial Projects untersucht zeitgenössische Kunst in Bezug auf ihre verschiedenen ideologischen, öffentlichen, diskursiven und sozialen Kontexte. Er ist Co-Autor des Buches Exhibition as Social Intervention: ‘Culture in Action’ 1993, veröffentlicht 2014 bei Afterall Books.

Decter schreibt für Artforum, Afterall, Art Review, Mousse, Texte zur Kunst und andere Fachzeitschriften; des Weiteren verfasst er Katalogbeiträge für Galerien, Museen und andere Kunstinstitutionen. Er hat Ausstellungen organisiert für das MoMA PS1, New York; das Center for Curatorial Studies, Bard College, Annandale-on-Hudson (New York, USA); apexart, New York; das Museum of Contemporary Art Chicago; die Kunsthalle Wien und das Santa Monica Museum of Art, Los Angeles.

Seine Lehraufträge für Kunstgeschichte, Curatorial Studies, Kunsttheorie und andere Bereiche führten Joshua Decter an die Universität für angewandte Kunst Wien, die School of Visual Arts, New York; Cooper Union, New York; die University of Southern California, Los Angeles; das Center for Curatorial Studies, Bard College; die School of the Art Institute of Chicago, New York University; die University of California, Los Angeles; das ArtCenter College of Design, Pasadena (Kalifornien, USA) und an das Bennington College (Vermont, USA).

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Boris Buden: What Does It Mean to Be “In Crisis”?

The phrase “corona-crisis” is these days on everyone’s lips, and understandably so. We are faced with a deadly disease that, only a few months ago, was completely unknown and has in the meantime dramatically changed the lives of hundreds of millions of people across the world. They, no doubt, feel the crisis firsthand, but do they—do we?—really know what it means to be “in crisis”?

So far, the current public discourse around COVID-19 and its devastating effects has used the notion of “crisis” in almost exclusively descriptive terms, as if it were self-explanatory: a break from normality or, more abstractly, a temporary disruption of an otherwise stable preexisting condition. This overly simplified understanding of crisis is at the core of mainstream public propaganda about the struggle with the disease and its strategic goal, which could be summed up in a phrase that is heard everywhere at the moment: “return to normality.” This “return” is not only about what masses around the world, struck by the crisis, spontaneously want by themselves; rather, it is about what their political elites are promising them. Such a political promise, however, goes far beyond “getting things back on track.” It is much more a performative act of political mobilization, a call for action, which, as it is intrinsic to a political action, aims at shaping the future—a future that, curiously enough, looks like a status quo ante. At this juncture, at least, the notion of crisis becomes ideologically suspicious.

At somewhat higher levels of reflexion, the corona-crisis is regularly explained as a “revenge of nature”: what at first appears to be a sudden and dramatic salto of the virus from animals to humans—the “spillover event,” as scientists call it—is in fact only the final act of a long evolution-like process of transformation initiated and advanced by human agency and its ill treatment of nature. After having been misused for too long as a mere resource for a headless progression of humankind, subjected to endless extraction and exploitation that has led to what we today call climate change, nature strikes back. It is now exposing the intruder to the full scale of its contingency, which is threatening the very survival of the human race; the spilling over of a virus into the human species stands, in fact, for nature spilling out of control.

Bruno Latour is among the most prominent thinkers who have clearly put the global pandemic into the broader context of climate change. For him, the experience of the current health crisis is a sort of prelude—or, as he calls it, a “dress rehearsal”—for the major challenge ahead: the ecological crisis.[1] While the “war against the virus,” which an instructing and protecting nation-state fights with all the (biopolitical) means available to it, can have some success against this particular enemy, we are, Latour argues, totally unprepared for the coming “ecological mutation.” To cope with a crisis of this scale, an entire reorganization of living conditions will be required. The nineteenth-century model of a territorial nation-state, with its political and social infrastructure designed to uphold a particular (nation-)society consisting exclusively of, as Latour puts it, “humans among themselves,” is incapable of dealing with a pathogen that, unlike the coronavirus—which is only temporarily disrupting an alleged normality—“has changed the living conditions of all the inhabitants of the planet.” For the French philosopher, there is no doubt as to what this pathogen, which is already causing the next crisis, is: humanity itself.

Latour’s diagnosis of both the current and the coming crisis sounds realistic. His distrust in the institution of the nation-state, which, as he believes, is helpless in the face of the coming ecological crisis, seems not to need any additional argumentation. Even his most politically explicit statement—the warning against an “archaic” return to the old regime of national borders, which has been reactivated to protect us from the virus’s spread—can count on our full support. But is that all? Can a radical change in our concept of nature and of the world of objects, and their cognitive admission into the very idea of what the human is, what society is, and what our historical temporality is—as Latour suggests—brace us for the impact of the coming climate crisis, which, as is becoming increasingly clear to us, we might not survive? In short: Can a radical turn in our understanding of nature really help us to escape its revenge?

What is today, in the context of the corona-crisis, called the “revenge of nature” has more than one dimension. It implies not only a reaction of nature to the human intrusion, but also its opposite of a sort: an intrusion of nature into human affairs—perpetrated, with an ideological purpose, by the humans themselves. We got a glimpse of it in the guise of social Darwinism, which was recently rediscovered by one part of the ruling political elites and spontaneously deployed in their attempts to confront the pandemic. Their policies seemed to follow the invisible hand of nature: letting the weak die and the strong recover as quickly as possible, so as to “get the economy back on track.” This, however, was not merely an accidental normative derailment. An overall ideological naturalization of the whole sphere of human affairs—a process whose devastating effects on our ability to cope today with the climate crisis cannot be overestimated—has been on track for quite a long time, at least ever since the so-called neoliberal turn. The entire realm of social relations has been polluted by the logic of natural processes up to the point of its total paralysis, which is why blind fatalism is leading us into the climate catastrophe. However, a naturalization of social relations necessarily implies their dehistoricization. What horrifies us as an apparently unstoppable extinction of a natural species is, in fact, significantly conditioned and facilitated by a no less fatal extinction of history. Celebrated, a few decades ago, almost unanimously as the ultimate victory of liberal democracy, the “end of history” has left us, in the meantime, locked up in a linear temporal continuum that resembles the natural flow of time, the tempo and direction of which are out of human control. Any orientation within the historical temporality that would rely on a reflected historical experience now seems impossible. A distant past may be easily mistaken for the present reality, or even promised as a desirable future; a society of the twenty-first century dangerously resembles those feudal ones we like to believe we have forgotten. Moreover, without a unity of historical time, the statistical data that count down the temporal distance to the climate catastrophe, to the point of no return, which will be reached soon, don’t translate into the will to change. Such a will does not exist in nature. Finally, a similar transformation has also affected political power relations. They too have acquired the character of natural hierarchies: the rich and the poor caught in an eternal stalemate, with no history to reignite the class struggle between them. In the costumes of a tragic global fable, humanity has already staged the dress rehearsal for the major political crisis that lies ahead. Before being burned by the sun, drowning in the rising seas, or dying of thirst, we will face each other on the political battlefields—armed to teeth but without the normative ideal of eternal peace on our minds.

There is, indeed, nothing natural in a crisis. Rather, it is thoroughly a historical phenomenon. According to Reinhart Koselleck, one of the twentieth century’s most prominent philosophers of history, the concept of “crisis” was an invention of the eighteenth century, specifically devised by the thinkers of the Enlightenment.[2] They, however, understood it only in its one, moral dimension. The political meaning of crisis remained hidden to them. For the crisis they cognitively grasped was, in fact, a political crisis—the crisis of an imminent political decision. This decision, as we know today, was made by the French Revolution, which provided the final answer to the question: What does it mean for the world of feudal absolutism to be in crisis? Everything speaks to the fact that we today have found ourselves in a similar situation—confronted with the question: What does it mean for the world of neoliberal capitalism and liberal democracy to be in crisis? Our answer, it seems, cannot be much different from the one given by the sans-culottes on the streets of Paris more than two hundred years ago.

[1] Bruno Latour, „Is This a Dress Rehearsal?”
[2] See Reinhart Koselleck, Kritik und Krise, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1979.

Boris Buden (geb. in Garešnica, SR Kroatien) ist Schriftsteller, Kulturkritiker und Übersetzer. Er studierte Philosophie in Zagreb und promovierte in Kulturtheorie an der Humboldt Universität zu Berlin. Seine Essays und Artikel behandeln Themen aus den Bereichen Philosophie, Politik, Kultur- und Kunstkritik. Zu seinen Übersetzungen ins Kroatische gehören einige der wichtigsten Werke von Sigmund Freud. Buden ist ständiger Mitarbeiter am europäischen Institut für fortschrittliche Kulturpolitik in Wien (eipcp). Er lebt und arbeitet in Berlin.

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And if I devoted my life to one of its feathers? Ein Prolog im öffentlichen Raum

Statements von sechs Künstler*innen und -kollektiven – Manuel Chavajay, Chto Delat, Inhabitants mit Margarida Mendes, Daniela Ortiz, Prabhakar Pachpute und Sophie Utikal – sind als „Prolog im öffentlichen Raum“ auf 250 großformatigen Plakatflächen in der ganzen Stadt Wien verteilt zu sehen. Das Projekt versucht, einige der Stimmen und Themen der ins nächste Jahr verschobenen Ausstellung „And if I devoted my life to one of its feathers?“ in ein Medium zu übersetzen, das mit den Hindernissen und Umständen vereinbar ist, mit denen Kulturproduzent*innen in aller Welt dieser Tage umgehen müssen.

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Gemischtes Doppel mit Hektor & Michael

Im Vermittlungsformat „Gemischtes Doppel“ führen Mitarbeiter*innen der Kunsthalle Wien jeweils zu zweit durch die Ausstellung und eröffnen einen persönlichen Blick auf die in der Ausstellung verhandelten Themen. Diesmal erzählen Hektor Peljak aus der Ausstellungsproduktion und Kunstvermittler Michael Simku ein bisschen mehr zu den Positionen der Künstler*innen Milica Tomić, Ines Doujak, Oliver Ressler,Vlatka Horvat, Wendelien van Oldenborgh und Jessika Khazrik.

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Adania Shibli: Living Safely

To get away from the dense city centre, with its unhealthy and unsafe atmosphere, and searching for some calm and serenity, he moved to this distant, isolated house on the northernmost fringes of the city, near the river. All that lay between the riverbank and the terrace of his house was a neglected yard, which was always empty, making it appear especially expansive. The terrace itself, only a metre above the ground, was expansive too, as was the sky, and even the window where this childlike sketch of a view peeked in. And all he had to do for that vast expanse to sweep him up was step through the terrace doorway, something he did every morning from the very first day. He would prepare his coffee, take it out to the terrace and sit with his back to the house, facing the yard and the row of trees that separated it from the river that ran behind it. He would watch the first ray of light reach the top of the last tree in the row and gradually expand to the rest of the tree, then the next two trees, then the entire row, and finally the yard. Like that light, he felt capable of moving effortlessly through the space before him, with nothing to stand in his way. Sometimes he would even leap down from the terrace to stroll around the sunlit corners of the yard before going back to sit in the shade. This was the peace he had longed for, and it now awaited him whenever he stepped onto the terrace or even went near one of the windows that looked out onto it.

One night, he was awoken by a strange wailing sound. At first, he could not work out where it came from, nor even as it went on. It was shrill and repetitive, like some birdcall he had never heard before, and came from right outside the window that looked out onto the terrace. This wailing set his heart racing and left a faint yet bewildering fear in his body. What kind of bird sang at that time of night? The strange sound continued to entreat him until finally he was overcome by sleep.

In the morning when he drew the curtains, the terrace, the yard and the row of trees came into view, everything appearing as expansive, quiet and safe as usual, save for a light wind that teased at the sunlight as it attempted to reach the top of the first tree and its dishevelled branches.

The memory of that mysterious night-time birdcall might have disappeared completely had he not awoken a few nights later to a new sound, stranger and louder than the one before. This time, however, he was woken by sound and fear simultaneously. It was a violent banging of metal on metal, and felt very close, as if it were coming from inside the bedroom. But when he opened his eyes it receded a little, to the terrace outside. He got out of bed quickly and turned on the light, to let whoever was banging know that they had woken him up and that they had better get out of there right away. And no sooner did he switch on the light than the sound vanished. He went to the terrace door and stood without opening it, not knowing whether the person who had been banging was still there or had run across the yard to hide behind the trees. Only once he felt reassured by the total silence around him, and certain that it was unbroken, did he go back to bed, but the agitation and fear did not go away.

The next morning, the sunlight had not yet reached the top of the first tree when he pushed open the door and went out to inspect the terrace. Nothing looked suspicious; there were no dents or chips in the sewage pipes, which were the only things there made of metal. Everything looked fine. He went back inside to prepare a coffee, planning to drink it as he sat like usual and watched the sunrise reveal itself in the light on the treetops, hoping to dispel the residue of last night’s angst from his body. But by the time he came back out, sunlight had already flooded the whole row of trees; still, the calm scene surrounding him restored his sense of peace and pushed the violent commotion of the previous night far from his mind so that only its echo remained, in the form of a vague perplexity as to what it could have been.

Until one morning, which seemed a perfectly ordinary morning to begin with, he was suddenly overcome by an inexplicable feeling of anguish and agitation. He could not tell why till he looked out of the big window. At first he was not quite sure what he was seeing, or perhaps he was not sure that what he was seeing was really there. In the middle of the bare, expansive scene, at the end of the yard by the row of trees, stood a dark shape, which when he looked more carefully turned into what appeared to be a huge creature that was staring right at him. Once he was sure what he was seeing, he quickly pulled back from the window to hide himself from sight. That morning, instead of going out to the terrace where he had spent all his mornings since moving into this house, he took his coffee back to the bedroom. After he had summoned up the courage, he went to the window to observe the dark form outside, but the view seemed to have gone back to normal, with no trace at all of the huge creature he had seen earlier. The wake of fear it had stirred, though, left a mark upon the scene.

A few days later, the back of the house was assaulted once again by an ear-splitting banging that made even standing near the windows to watch what was happening impossible. The blacksmith and his assistant had arrived early that morning to begin constructing a fence around the terrace, which they had finished by noon. When they went, they left behind not only a scattering of metal filings here and there, but an entirely new scene. The yard was no longer fully visible; now all he could see was the far end, where the row of trees bordered the sky. Then, when he pulled out his chair and sat down, even that meagre sliver of the old view disappeared, and all that was left was a narrow strip of sky that ran between the top of the fence and the roof of the terrace. At first he tried squinting through the narrow gaps between the bars of the fence, but doing this soon strained his eyes. In the end he made do with staring fixedly at the sky, taking care not to glance either up or down, not even slightly, otherwise his line of vision would collide with either the roof of the terrace, which he had never even noticed before today, or the dark metal fence. Still, at least he felt safe again.

But it didn’t last long; after a few nights, he was awoken once again by the wailing of that strange creature, this time louder than before. Then, some nights later, while he was asleep, a deafening banging cleaved his head, and this, too, was louder than before, coming as it was from all along the fence.

From that night onwards, as soon as he had finished making his morning coffee, he would go straight back to his bedroom and stand by the big window looking out, since the view was wider from there than from the fenced-in terrace, and it would be easy for him to spot the dark outline of that huge creature as soon as it came back. He would be waiting for it.

Translated from the Arabic by Katharine Halls

Adania Shibli (*1974, Palestine) writes fiction and non-fiction. Her latest novel is Tafsil Thanawi (Beirut: Al-Adab, 2017, forthcoming as Minor Detail by Fitzcarraldo Edition, 2020). She has also been teaching part-time at Birzeit University, Palestine, and is a researcher in the field of cultural studies and visual culture.

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Künstlerinnen Interview Vlatka Horvat

Wir haben mit der Künstlerin Vlatka Horvat über ihre Installationen in der Ausstellung … von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden gesprochen die die Beziehung des menschlichen Körpers zu seiner konstruierten Umwelt erkunden.

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Vlatka Horvat im Gespräch – Podcast

Im aktuellen Podcast zur Ausstellung „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ spricht die Künstlerin Vlatka Horvat über ihre Installationen – oft Hindernisse oder Rätsel im Raum, die Bewegungs- und Denkabläufe anregen, lenken und choreographieren.

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Künstlerinnen Interview Milica Tomić

Wir haben mit der Künstlerin Milica Tomić über ihre Arbeit in der Ausstellung … von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden gesprochen und über sozialen Ungehorsam der wie eine disruptive Kraft wirken kann, die systemische Gewalt aufdeckt und sichtbar macht.

Lesen
Defiant Pensioners

Wir freuen uns sehr, in unserer Reihe Thirsty for Words die poetischen Wortmeldungen der Dichter*innengruppe Defiant Pensioners (Prkosni Penzioneri) aus Serbien zu präsentieren. Trotz der quarantänebedingten Einschränkungen der letzten Wochen haben die Defiant Pensioners weiterhin Gedichte geschrieben – sowohl in ihren Pflegeheimen als auch in ihren eigenen Wohnungen unter strengem Hausarrest.

Die Künstlergruppe ŠKART aus Belgrad hat einige dieser Gedichte als Video umgesetzt und sie auch illustriert.

Die Defiant Pensioners werden am besten durch ihre eigenen Worte vorgestellt:

Der Garten der Poesie gehört allen
(manche denken, selbstsüchtig – niemandem).
Die Defiant Pensioners sehen nicht tatenlos zu.

Die Gruppe fand 2014 bei einem von ŠKART angebotenen Workshop in Zrenjanin zusammen, vereinte ihr poetisches Handwerkszeug und pflegt seither – und trotz allem – ihren Garten der Poesie, damit er nicht verwelkt.

Heute im Pensionistenheim

Ich reiße die Omas auf und ärgere die Opas,
alle sehen mich finster an.
Corona ist das Hauptthema,
ich komme in dieser Geschichte nicht vor.

Ich lese Bücher, schreibe Gedichte,
und mache oft, was man nicht darf.
Ich höre Verschiedenes auf You Tube
und habe nur noch drei Zähne.

Ich habe alle Bücher gelesen,
alle alten Sorgen verschmerzt.
Was soll ich Armer jetzt vor so viel Glück,
es ist nur noch Müll übrig.

Jetzt werde ich mich ein bisschen ärgern
und wieder eine verwirrende Geschichte
über Corona starten,
man soll mich nur in Ruhe lassen!

Dušan Todić, Defiant Pensioner
Quarantäne, Gerontologisches Zentrum Zrenjanin, April 2020

Trotzige Pensionisten, Škart Die Katze

Zwei Betten,
ein Stuhl,
eine Tür.

Meine Zimmergenossin Irma
sitzt allein,
macht etwas mit den Händen
und murmelt etwas.

Irma, was machst du da?

Ich füttere die Katzen,
siehst du das nicht?
Es ist keine Lüge,
ich schwöre.

Bogdanka Kelemen Lalić, Defiant Pensioner
In Quarantäne, Gerontologisches Zentrum Zrenjanin, April 2020

Trotzige Pensionisten, Škart Die Wand

Ich möchte mit Wänden keine Freundschaft pflegen
Sie sind lebensgefährlich
Aus ihnen quillt Einsamkeit hervor
Wie soll man ihnen mit nackten, gefesselten Füßen entkommen
Ich zwischen vier Wänden

Vier Wände können leicht den Blick trüben
Der Phantasie die Flügel stutzen
Und man hat mir nur ein Album zum Blättern gegeben
Aus dem aus den schwarz-weißen Fotos Erinnerungen quellen

Zwischen den vier Wänden gibt es kein Bild und keinen Ton
Nur ein Dröhnen wie Glocken aus der Ferne
Und von den Farben nur Grau in allen Abstufungen
Wie soll ich hier wieder lebend herauskommen
Ich zwischen vier Wänden

Pava Martinović, Defiant Pensioner
In Quarantäne, Gerontologisches Zentrum Zrenjanin, April 2020

Trotzige Pensionisten, Škart Masken

Masken auf der Bühne,
Masken im Haus,
Masken in der Seele,
wann geht das vorbei?
Ein schwarzer Karneval;
Leute,
geht nicht hinaus,
bleibt zu Hause!

Nenad Terzioski, Defiant Pensioner
In Quarantäne, Gerontologisches Zentrum Zrenjanin, März 2020

Trotzige Pensionisten, Škart Teilen

es ist schön
zu teilen
wenn wir etwas
zu teilen haben
und das bisschen etwas
das wir nicht
geteilt haben
ist übrig geblieben
dort irgendwo
zum teilen

Mira Vasić, Defiant Pensioner
In Quarantäne, Gerontologisches Zentrum Zrenjanin, März 2020

Trotzige Pensionisten, Škart Blick

Mit einem beharrlichen Blick
direkt in die Augen
vertreibe ich unerwünschte fremde Katzen
aus meinem Hof.
Ich füttere die Spatzen,
aber mit den Katzen erinnert alles an eine Falle.

Ich schwöre,
ich weiß nicht, welcher Sinn sie gewarnt hat.
Jedenfalls
standen sie zuerst erstarrt da
sahen mich an
dann wichen sie zurück.
Ich werde nie wissen
was unbekannte fremde Katzen
in mir gewittert haben.
Ich fürchte
ich werde wieder geboren
als unerwünschte Katze.

Rada Gava, Defiant Pensioner
In Quarantäne, Bela Crkva, März 2020
Der Text wurde telefonisch zugestellt (BKP) und live animiert, mit den Hilfsmitteln zwei Arme und zwei Beine (škart)

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„Die Quarantäne ist jetzt IN!“, sagt Mamas Greißler und fügt das Urteil einer Wahrsagerin hinzu: „Ruht nicht, indem ihr ins Nichts starrt, mitten im häuslichen Kindergarten. Bleibt teilweise beweglich, selbst durch einen komischen Tanz. Lasst es nicht zu, dass man euch aus dem warmen Bettzeug in eine Agentur für Immobilien bringt!“

Bata Kara-Pešić, Defiant Pensioner
In Quarantäne, Belgrad, April 2020
Der Text wurde telefonisch zugestellt (BKP) und live animiert, mit den Hilfsmitteln zwei Arme und zwei Beine (škart)

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Die Škart-Workshops in verschiedenen gerontologischen Einrichtungen werden unterstützt vom: IWC Charity Fund (International Women’s Club), Belgrad
Die Animationen von PPP (Paper Puppet Poetry) werden unterstützt von: Borderline Offensive + CZKD, Belgrad

Unser spezieller Dank gilt der Übersetzerin Jelena Dabić sowie Dragan Protić Prota von ŠKART – dafür, dass er die Poesie nie aufgegeben hat.

audio
Milica Tomić im Gespräch – Podcast

Im aktuellen Kunsthalle Wien Podcast zur Ausstellung „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ spricht Milica Tomić über ihre Arbeit „On Love Afterwards“ in der sie mit Hilfe des Montageverfahrens verschiedene Erzählungen des Widerstands einander gegenüberstellt.

Lesen
Judith Goetz: Gender als systemrelevante Kategorie in der Corona-Pandemie

Krisen, so die marxistische Feministin Frigga Haug, „lassen sich als Zwischenzeiten begreifen, in denen die gewohnte Ordnung nicht mehr funktioniert, aber noch keine neue Regelungsweise gefunden ist.“ Dieser Zwischenzustand trifft auch auf die gegenwärtige Covid-19-Krise zu, die vielen Menschen innerhalb kurzer Zeit eine Neuorganisation ihres Erwerbs- und Soziallebens sowie damit verbundener genderspezifischer Arrangements abverlangte. Was sich als Chance anbieten würde, um Geschlechterverhältnisse neu auszuhandeln, hat sich jedoch vielmehr als Situation herausgestellt, die die Gefahr einer weiteren Zuspitzung gesellschaftlicher Missstände birgt. Dazu zählen etwa der Anstieg von Gewalt im sozialen Nahraum, die Wiederbelebung traditioneller, genderspezifischer Rollenverteilungen oder damit verbundene finanzielle Abhängigkeiten. Antifeminist*innen wiederum können diesen Entwicklungen durchaus etwas abgewinnen.

Frauen: Relevant abhängig

Die geschlechtsspezifischen Auswirkungen der Pandemie sowie des Lockdowns zeigen sich u. a. in der Erwerbswelt. Gerade die bis heute andauernde genderspezifische Berufsverteilung führt auch in Corona-Zeiten zu einer vielfachen Mehrbelastung für Frauen. Aufgrund unsicherer oder nicht systemrelevanter Jobs, die Frauen beispielsweise oft im Dienstleistungsbereich ausüben, sind sie  stärker von schlechter Entlohnung, Kündigungen und Kurzarbeit sowie einem daraus folgenden Armutsrisiko und Existenzängsten betroffen. Umgekehrt arbeiten auch deutlich mehr Frauen in systemrelevanten, aber ebenso schlecht entlohnten Branchen wie dem Lebensmittelhandel oder Pflegebereich. Als „Stützen der Gesellschaft“ oder „systemrelevante Heldinnen“ waren sie damit gerade in den letzten Wochen nicht nur erheblichem Stress und Überbelastung ausgesetzt, sondern auch größeren Risiken, sich mit dem Virus zu infizieren. Hinzu kommen die Doppel- bzw. Mehrfachbelastungen im „Eigenheim“, wo sich beispielsweise zwar drei Viertel der Mütter, aber nur knapp zwei Drittel der Väter im Homeoffice um die Kinder kümmern und Frauen (nicht selten auf Kosten der eigenen finanziellen Absicherung) zudem den größten Teil der Reproduktionsarbeit sowie des Homeschoolings und auch der Pflege von kranken Familienangehörigen übernehmen. Dass Männer oftmals besser verdienen, führt außerdem dazu, dass Frauen öfter ihre Anstellungsverhältnisse aufgeben, um der Kinderbetreuung oder anderen (unbezahlten) Care-Tätigkeiten nachkommen zu können. Bereits vor dem Ausbruch der Pandemie war ungefähr die Hälfte der Frauen in Österreich nur teilzeitbeschäftigt, nicht zuletzt um dadurch Familie und Beruf besser vereinen zu können. Insofern mag es auch nicht verwundern, dass eine Studie der Uni Wien die Gründe dafür, dass Frauen in der Corona-Krise deutlich unzufriedener mit der Situation sind als Männer, auf „die relativ hohen Belastungen im Haushalt und in der Kinderbetreuung“ zurück führt, „die bereits vor der Krise hauptsächlich Frauen trafen, die sich aber seit den Ausgangsbeschränkungen vielfach erhöht haben“. Von einer gerechteren Neuverhandlung genderspezifischer Arrangements also keine Spur, im Gegenteil scheinen in der aktuellen Krisensituation längst überholt geglaubte, traditionelle Geschlechterrollen und damit vermeintlich verbundene Aufgaben wiederbelebt und Abhängigkeitsverhältnisse gefestigt zu werden.

Frauen, bleibt (nicht) zu Hause?!

Ebenso wenig mag verwundern, dass erste Statistiken aus anderen Ländern einen deutlichen Anstieg von Gewalt im sozialen Nahraum während der Ausgangsbeschränkungen belegen. Auch die österreichischen Frauenschutzeinrichtungen beklagen seit vielen Jahren eine Zunahme häuslicher Gewaltdelikte immer dann, wenn Familien viel Zeit miteinander verbringen, wie beispielsweise zu Weihnachten. Gerade Krisenzeiten, die große psychische Belastungen und Kränkungen des männlichen Stolzes mit sich bringen, steigern das aggressive und gewalttätige Potential bei Männern mit entsprechenden Dispositionen. So werden Frust über Jobverlust, räumliche Enge oder mangelnde Abwechslung ebenso wie arbeitsbedingter Stress nicht selten an Partnerinnen oder Kindern ausgelassen. Dies zeigt auch ein versuchter Mord, der sich Ende März 2020 in Baden (Niederösterreich) ereignete. Ein Mann hatte mitten in der Nacht seine schlafende Ehefrau mit einem Holzstück beinahe tot geprügelt. Im Verhör gab er als Grund an, durch die nächtelange Arbeit von zu Hause „überfordert“ gewesen zu sein. In Italien erwürgte ein Mann seine Partnerin sogar, weil er dachte, sie hätte ihn mit dem Virus angesteckt. Auch die Frauenhelpline verzeichnete bereits im April 2020 um 70 % mehr Anrufe, während die Anzahl der Wegweisungen und Betretungsverbote nur leicht gestiegen war. Die Gründe dafür, dass ein signifikanter Anstieg in Österreich bislang ausgeblieben ist, so vermuten Expert*innen, können u.a. darauf zurückzuführen sein, dass ungestörtes Telefonieren im Lockdown nicht immer möglich ist, viele Frauen nur über mangelnde bis falsche Informationen über ihre Möglichkeiten verfügen, der ermutigende Austausch mit anderen aufgrund der sozialen Einschränkungen fehlt oder sich auch durch Jobverlust oder Kurzarbeit verursachte finanzielle Nöte Abhängigkeiten potenzieren, die entsprechende Schritte erschweren. Auch gibt es Erzählungen, dass Männer ihren Partnerinnen sogar das Handy weggenommen hatten. Die bilanzierende Behauptung der österreichischen Bundesministerin für Frauen und Integration, Susanne Raab: „Wir haben es geschafft, dass jede Frau, die Hilfe braucht, auch Hilfe bekommt“, ist folglich nicht nur weit hergeholt, sondern auch als Verharmlosung der Situation zu werten. Gerade weil Gewalt im sozialen Nahraum ein krisenunabhängiges, gesellschaftliches Problem darstellt, das sich aktuell lediglich zuspitzt, waren die von der Regierung gesetzten Maßnahmen wie die Kampagne Sicher zu Hause ebenso wie die Aufstockung des Budgets für die Frauenhelpline längst überfällig gewesen. Bereits vor der Covid-19-Krise hatten zahlreiche Frauenorganisationen gegenüber der türkis-grünen Regierung kritisiert, dass trotz der zahlreichen Femizide in Österreich in den letzten Jahren kaum mehr finanzielle Ressourcen für Gewaltschutz und -prävention zur Verfügung gestellt wurden. Umso wichtiger und notwendiger wäre es, die Finanzierung von entsprechenden Kampagnen und Einrichtungen auch nach der Pandemie nachhaltig zu gewährleisten. Die mit Sicherheit kommenden krisenbedingten Einsparungen lassen jedoch Gegenteiliges befürchten.

Wie Antifeminist*innen die Covid-19-Krise für sich nutzen

Ein Zusammenhang zwischen dem Virus und antidiskriminierenden Gender-Politiken konstruierte beispielsweise der emeritierte US-amerikanische Erzbischof Raymond Leo Burke, als er meinte, Seuchen seien Konsequenzen „unserer derzeitigen Sünden“, zu denen er neben Abtreibung und Sterbehilfe auch LGBTIQ*-Rechte sowie die „verheerenden Auswirkungen auf Menschen und Familien durch die sogenannte Gender-Theorie“ zählte. Katholik*innen dürfe außerdem der Zugang zu Gottesdiensten aufgrund von Social-Distancing-Maßnahmen nicht verwehrt werden, weil sonst die Gender-Theorie gewinne. Auch der Präsident der türkischen Religionsbehörde, Ali Erbaş, führte in seiner ersten Predigt anlässlich des Fastenmonats Ramadan den Ausbruch von Covid-19 auf Homosexualität und Ehelosigkeit zurück, die die Generation verfaulen lassen und Krankheiten bringen würden. Wenig verwunderlich bekam er für seine Aussagen Rückendeckung vom türkischen Präsidenten Recep Tayyip Erdoğan.

Umgekehrt wird aber auch der beschriebene gesellschaftliche Backlash, der Frauen wie auch Männer wieder verstärkt in traditionellere Rollen und Abhängigkeitsverhältnisse drängt, von Antifeminist*innen gefeiert. Sie freuen sich darüber, dass Diskussionen über Gendergerechtigkeit verstummt sind, in den Sterbestatistiken kein drittes Geschlecht angeführt wird und auch Abtreibungen aktuell nur erschwert möglich sind. Zudem sehen sie sich in ihrer Vorstellung bestätigt, dass es sich bei der heterosexuellen (Klein-)Familie um ein krisensicheres Modell handle, das nun wieder die gewünschte Aufwertung erfährt. Gerade in Krisenzeiten würden es viele als Sicherheit empfinden, wieder auf stereotype Rollen zurückgreifen zu können. So führt beispielsweise die deutsche Antifeministin Birgit Kelle in einem Essay aus, dass die Corona-Krise ein „neues Selbstbewusstsein der Mütter“ schaffe, „in dem Augenblick, in dem die staatliche Ordnung und ihr künstlich erzeugter Druck auf Mütter zusammenbricht, sie mit großer Normalität in eine Rolle zurück rutschen, die manche nie freiwillig verlassen haben, sondern aus der sie massiv hinaus gedrängt wurden.“ Ebenso bejubelt wird von antifeministischer Seite, dass Homeschooling „plötzlich flächendeckend organisierbar“ sei und damit auch den Eltern endlich wieder die Erziehung überlassen werde, wodurch Kinder besser vor den Einflüssen schulischer Bildung, insbesondere frühkindlicher Sexualpädagogik, geschützt werden könnten. Und weil beides so gut funktioniere, wird beispielsweise im Umfeld des antifeministischen Aktionsbündnisses Demo für Alle dann auch schon mal die Abschaffung der Schulpflicht gefordert.

Abschließend lässt sich sagen, dass Gender eine zentrale Kategorie darstellt, die in den vielfältigen Wirkungsweisen der aktuellen Pandemie zum Tragen kommt. Ausgehend von dieser Erkenntnis werden gendergerechte Krisenlösungsstrategien umso bedeutender. Dementsprechend kann es nicht ausreichen, beispielsweise die gesellschaftlich unverzichtbaren und dennoch schlecht entlohnten Systemerhalter*innen einmal täglich für fünf Minuten zu beklatschen, wenn gleichzeitig der Einsatz für bessere Arbeitsbedingungen und Entlohnungen der entsprechenden Berufsgruppen ausbleibt. Diese wären hier ebenso dringend vonnöten wie finanzielle Absicherungen um Abhängigkeiten zu vermeiden, Entlastungen in Hinblick auf die Mehrfachbelastungen (beispielsweise durch eine Corona-Elternzeit) oder die nachhaltige Finanzierung von Gewaltschutzeinrichtungen. Auch die ernst gemeinte Berücksichtigung von Gender Budgeting in den Konjunkturpaketen oder den kommenden Sparmaßnahmen sowie der stärkere Einbezug von Frauenorganisationen in krisenrelevanten Entscheidungsprozessen könnten einen wichtigen Beitrag dazu leisten. Und auch auf die Neuverhandlung genderspezifischer gesellschaftlicher Arrangements sollte nach der Krise nicht vergessen werden.

Judith Goetz ist Literatur- und Politikwissenschafterin, Lehrbeauftragte an unterschiedlichen Universitäten, Mitglied der Forschungsgruppe Ideologien und Politiken der Ungleichheit (www.fipu.at) sowie des Forschungsnetzwerks Frauen und Rechtsextremismus (http://www.frauen-und-rechtsextremismus.de/cms/).

Ihre Interessensschwerpunkte liegen bei Frauen*/Gender und Rechtsextremismus sowie Antifeminismus. Zuletzt erschienen die von ihr mitherausgegebenen Sammelbände Untergangster des Abendlandes. Ideologie und Rezeption der rechtsextremen ,Identitären‘ (Marta Press, 2017) und Rechtsextremismus Band 3: Geschlechterreflektierte Perspektiven (Mandelbaum, 2019).

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Gemischtes Doppel mit Adina & Martin

Im Vermittlungsformat „Gemischtes Doppel“ führen Mitarbeiter*innen der Kunsthalle Wien jeweils zu zweit durch die Ausstellung und eröffnen einen persönlichen Blick auf die in der Ausstellung verhandelten Themen. Diesmal erzählen Adina Hasler aus dem Marketing und Kunstvermittler Martin Walkner ein bisschen mehr zu den Positionen der Künstler*innen Adji Dieye, Dan Perjovschi, Melanie Ebenhoch und Marlene Streeruwitz.

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Saddie Choua im Gespräch – Podcast

In der neuen Ausgabe vom Kunsthalle Wien Podcast zur Ausstellung „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ spricht Saddie Choua über ihre Arbeiten in denen sie popkulturelle Fiktion, Literatur, Musik und Theater in räumliche Situationen schichtet die Geschichten erzählen.

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Künstlerinnen Interview: Saddie Choua

Wir haben mit der Künstlerin Saddie Choua über ihre Sechskanal-Videoinstallation Am I the only one who is like me? gesprochen in der sie die Betrachter*innen in eine vielschichtige audiovisuelle Collage führt.

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Künstler Interview: Andreas Siekmann

Wir haben mit dem Künstler Andreas Siekmann über seine Arbeit „Heads“ gesprochen, die Ökonom*innen, Philosoph*innen und Historiker*innen zeigt, die zusammen ein transdisziplinäres, mehrdimensionales Netzwerk historischer Ereignisse bilden.

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Führung in Österreichischer Gebärdensprache

Begleiten Sie Eva Böhm (Gebärdensprachdolmetscherin) und Wolfgang Brunner bei einer thematischen Überblicksführung durch „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ und erleben Sie die Ausstellung per Videorundgang aus einem neuen Blickwinkel.

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Jessika Khazrik for the Society of False Witnesses im Gespräch – Podcast

Im neuen Podcast zur Ausstellung „…. von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ spricht Jessika Khazrik for the Society of False Witnesses über ihre immersive Installation „VRLAMXXAB8ND“ die sich mit einem sehr persönlichen Vorfall auseinandersetzt, der erst zwei Monate vor der Ausstellungseröffnung im März 2020 geschehen ist.

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Künstlerinnen Interview: Jessika Khazrik for the Society of False Witnesses

Wir haben mit der Künstlerin Jessika Khazrik in ihrer immersiven Installation „VRLAMXXAB8ND“ gesprochen, die Zusammenhänge zwischen Ökonomie und Ökologie thematisiert und Inhalte zur Reflexion über Liquidität, Überfluss und Knappheit, Beschlagnahmungspolitik und globale Solidarität anbietet.

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Wendelien van Oldenborgh im Gespräch – Podcast

Im 4. Podcast zur Ausstellung „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ spricht Wendelien van Oldenborgh darüber wie ihre Filme nicht nur zum Nachdenken anregen, sondern Verhalten aktivieren sollen.

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G. M. Tamás: Zur Nationalität des Virus

Die autoritären Regierungen Osteuropas haben die Corona-Krise erwartungsgemäß als Vorwand missbraucht, um ihre Macht auszubauen, zu festigen und, wie im Falle Ungarns, das Verfassungssystem endgültig von seinem Elend zu erlösen. Für einen unbestimmten Zeitraum wird die alleinige Rechtsquelle nun der oberste Führer selbst sein, nämlich Herr Orbán. Wie langweilig.

In solchen Fällen stellen sich Menschen in den reicheren, saubereren und besser ausgestatteten Ländern gewöhnlicherweise die scheinheilige Frage, wie um alles in der Welt die Osteuropäer diesen nervigen Unsinn ertragen können.

Es ist eine Sache, dass Menschen überall dazu bereit sind, sich einer neuen Ordnung zu unterwerfen, die sich ohne Präzedenz in individuelle, sogar körperliche Freiheiten einmischt, die die Bewegungsfreiheit des Einzelnen und zwischenmenschliche Nähe reguliert, Arbeit verbietet und die Präsenz in öffentlichen Räumen regelt. In diesem scheinbar freiwilligen Gehorsam unterscheiden sich Osteuropäer kaum von allen anderen – und wenn doch, dann weil sie in der Regel weniger diszipliniert sind als die Menschen in den meisten westlichen Nationen.

Osteuropäerinnen und Osteuropäer protestieren nicht gegen den Verlust von Freiheiten, sie glauben ohnehin nicht an sie. Es geht nicht um die Heuchelei der bürgerlichen Ordnung, in der individuelle Freiheiten über Jahrhunderte hinweg dem Fehlen von sozialer Gerechtigkeit gegenübergestellt wurden. Das Problem geht tiefer.

Um sich selbst und die eigene Autonomie zu verteidigen, muss sich eine Gemeinschaft von Bürgerinnen und Bürgern auch als solche wahrnehmen. Doch osteuropäische Gesellschaften würden nicht davon träumen, sich selbst als civic community vorzustellen. Dies hat einen historischen Ursprung. In unserer rückständigen und engstirnigen Auffassung haben wir Osteuropäer nur eine einzige Erinnerung an eine solche Gemeinschaft, nämlich jene, die auf gemeinsamem Eigentum basiert. Nicht das „gemeinsame Eigentum an den Produktionsmitteln“ im strengen alt-marxistischen Sinne, sondern der gemeinsame Besitz an allem Möglichen. Das bedeutet, nicht nur die Fabrik, nicht nur die Kasernen, nicht nur die Universitäten, sondern auch die Familienwohnungen in den Siedlungen (äquivalent dazu der Plattenbau in der DDR und die Arbeitersiedlungen im Roten Wien), die Sommercamps, die Arbeitervereine, die Büchereien: also Arbeit und Freizeit, öffentlich und privat, sozial und persönlich – buchstäblich alles, was zählt.

Die civic community war aus Sicht der Osteuropäer von Bestand, als die Gemeinschaft selbst besaß und bestimmte, als sie die Räume zum Leben, Arbeiten und Zusammensein selbst schuf. Offensichtlich gefiel das nicht allen. Doch jene, die es nicht mochten, mochten Gemeinschaften ganz allgemein nicht. Als der (die Bezeichnung ist reichlich unpräzise) „Realsozialismus“ dazu aufgefordert wurde, sich allen anderen anzuschließen, gingen die Osteuropäer davon aus, dass die Politik – die für sie eine Frage des Engagements und der Mobilisierung war – insgesamt beendet sei. Denn ohne Gemeinschaft keine Politik. Individuelle Freiheit wiederum ist gleichbedeutend mit dem Primat und der Vormacht des Persönlichen.

Wenn ich mich über die Abschaffung der Rechtsstaatlichkeit, des Konstitutionalismus und dergleichen aufregen würde, dann würden die Osteuropäer mich in Bezug auf die Unterdrückung bürgerlicher Freiheiten fragen: „Wart ihr nicht jene, die 1989 gesagt haben, dass der Staat dazu da ist, um uns vor seinen eigenen Interventionen zu schützen?“ Nur ist es jetzt nicht mehr der Staat, der sich einmischt, sondern das Virus. Die Verfassung war an Ort und Stelle notwendig, da keine civic community dazu in der Lage wäre, sich ohne ein solches Stück Papier zu verteidigen. Das geht nun mal nicht anders.

Es stimmt nicht, dass Osteuropäer sich nicht um Freiheit scheren. Sie tun es. Aber respektable Denker, von Aristoteles über Spinoza bis zu Hegel, haben sie gelehrt, dass Freiheit nicht viel ist ohne bürgerliche Macht.

Um sie nochmals von einer Idee der Freiheit überzeugen zu können, müssten die politischen Verführer eine Reihe von Fragen beantworten, allen voran zum gemeinsamen Eigentum und zur Fähigkeit der civic community, unser Leben – Arbeit, Sex, Freizeit, Bildung, Kunst und Schlaf – mit den Vorzügen auszustatten, die nur das Eigentum verleiht, wie uns sowohl der „Realsozialismus“ wie auch der reale Kapitalismus zweifellos beigebracht haben.

Abgesehen davon, dass ich als ehemaliger Dissident eine Antipathie für den »Realsozialismus« empfinde, glaube ich ganz ohne liberale Illusionen, dass im Kapitalismus (insbesondere dem Staatskapitalismus, der die »neoliberale Globalisierung« ablösen könnte, da Letztere in den vergangenen Jahren ohnehin zu funktionieren aufgehört hat) die Garantie gegen Willkürherrschaft nur eine Garantie auf dem Papier sein kann, sprich ein Text, der als unbestritten gilt, der die Herrschaft des Faktischen aufrechterhält und sie zugleich ablehnt – eine Herrschaft, bei der es bekanntlich um Geld und Feuerwaffen geht. Im Kapitalismus ist das Gesetz jener Ort, in dem Freiheiten ausverhandelt werden, ohne unmittelbare Berücksichtigung des Eigentums.Viele Osteuropäer glauben nicht, dass dies einen großen Unterschied macht. Und oftmals tut es dies auch nicht. Wie auch immer wir es bewerten, der willkürliche, gesetzlose Autoritarismus wächst – und mit ihm wächst die wahre Religion der Ungleichheit (Klasse, Rasse, Nationalität, Geschlecht, Alter, Gesundheit, Bildung, Wohnen und Verschmutzungsgrad). Der Sozialismus, ob real oder imaginiert, ist nirgends in Sichtweite. Allerdings müssen wir uns eingestehen, dass es auch der Konstitutionalismus nirgendwo ist. Ohne nur irgendeine Reaktion auszulösen, ist er einfach von der Bildfläche verschwunden. Worauf es jetzt ankommt, ist, dass es genug Masken, Handschuhe, Schutzkleidung, Desinfektionsmittel, Akutbetten in Spitälern, Krematorien, Friedhöfe und Mülltonnen gibt. Niemand interessiert sich dafür, wo diese herkommen. Die civic community ist abwesend, der Staat funktioniert in einem Vakuum.

G. M. Tamás (*1948 in Kolozsvár/Cluj, Rumänien) ist ein ungarischer Philosoph und Publizist. 1978 musste er Rumänien verlassen. Er lehrte zwei Jahre lang an der Universität Budapest (ELTE), wurde dann aber entlassen, weil er illegale Schriften im Samisdat veröffentlicht (und offen unterzeichnet) hatte. In der Folge wurde er zu einer führenden Persönlichkeit der osteuropäischen Dissidentenbewegung. Von 1986 bis heute hatte Tamás zahlreiche Gastprofessuren und Fellowships inne (u.a. an der Central European University, Budapest/Wien; Oxford (Columbia); Woodrow Wilson Center, Chicago; Wissenschaftskolleg zu Berlin; University of Georgetown, New School in Yale; Institut für Wissenschaft vom Menschen, Wien). Er wurde 1990 als Abgeordneter ins Parlament gewählt und 1991 zum Direktor des Instituts für Philosophie der Ungarischen Akademie der Wissenschaften ernannt. In den Jahren 1994 und 1995 trat er von beiden Posten zurück. Später verlor er seine Stelle an der Akademie der Wissenschaften, was öffentliche Proteste auslöste.
Derzeit ist er Gastprofessor im Fachbereich Soziologie an der Central European University, Wien/Budapest.

Die Vielseitigkeit der politischen Philosophie und Theorie Tamás‘ ist beeindruckend: Im Laufe seines Lebens verschoben sich seine Ansichten allmählich nach links. Heute rechnet man ihn zur Gruppe der Häretischen Marxisten.

Ausgewählte Publikationen: Essay on Descartes (1977), Törzsi fogalmak (Tribal Concepts, Collected Philosophical Papers, zwei Bände, 1999), L’Oeil et la main (1985), Les Idoles de la tribu (1989), Telling the Truth about Class (Socialist Register, Heft 42, 2006), Innocent Power (2012), Postfascism şi anticomunism (2014), Ethnicism After Nationalism (Socialist Register, Heft 52, 2015), Kommunismus nach 1989 (2015), K filosofii socializmu (2016), Komunizem po letu 1989 (2016).

G. M. Tamás‘ Beitrag The Nationality of a Virus ist in der Mai-Ausgabe des Tagebuch erscheinen. Tagebuch ist ein „linkes, unorthodoxes“ Magazin aus Wien, das sich kulturellen und politischen Themen widmet.

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Künstlerinnen Interview: Wendelien van Oldenborgh

Wir haben mit der Künstlerin Wendelien van Oldenborgh über ihre Filme gesprochen die sorgfältig die Begegnung von vielfältigen Stimmen inszenieren und so,  eine vielschichtige historische Darstellung zeitgenössischer Kultur hervorbringen.

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Sonntagsführung: Wünsche, Träume und Forderungen

Unsere Sonntagsführungen „Wünsche, Träume und Forderungen“ durch die Ausstellung „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ finden derzeit online statt – erleben Sie jeden Sonntag die Ausstellung per Videorundgang aus einem neuen Blickwinkel.

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Oliver Ressler im Gespräch – Podcast

Im dritten Podcast zur Ausstellung „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ sprechen wir mit Oliver Ressler über Aktivismus im Zeichen von Klimaschutz und Kapitalismuskritik sowie die Protestbewegungen, die er schon seit Jahren mit der Kamera begleitet.

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Künstler Interview: Oliver Ressler

Wir haben mit Künstler und Filmemacher Oliver Ressler über seine Projekte gesprochen, die Themen wie Wirtschaft, Demokratie, Klimaerwärmung, Formen des Widerstands und gesellschaftlichen Alternativen verhandeln.

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Monika Grabuschnigg im Gespräch – Podcast

Im zweiten Podcast zur Ausstellung „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ sprechen wir mit Monika Grabuschnigg über ihre Serie „Crash (Simulation)“ und hören zusätzliche Stimmen, die die Werke und den weiteren Kontext kommentieren.

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Künstlerinnen Interview: Monika Grabuschnigg

Wir haben mit der Künstlerin Monika Grabuschnigg über ihre Skulpturen gesprochen, wie diese entstehen und wie politisch zu sein unseren Alltag und unser Handeln formt.

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Adji Dieye im Gespräch – Podcast

In der neuen Podcast-Reihe zur Ausstellung „… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden“ sprechen wir mit den Künstler*innen über ihre künstlerische Praxis und allgemein darüber, was ihnen heute wichtig ist.

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Künstler Interview: Dan Perjovschi

Wir haben mit dem Künstler Dan Perjovschi über seine Zeichnungen gesprochen, die mit beißender Ironie die Absurditäten und Zynismen unserer „schönen neuen Welt“ kommentieren.

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… von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden

Künstler*innen: Marwa Arsanios • Zach Blas • Sonia Boyce • Banu Cennetoğlu • Alejandro Cesarco • Saddie Choua • Phil Collins • Alice Creischer • Adji Dieye • Ines Doujak • Melanie Ebenhoch • Tim Etchells • Kevin Jerome Everson • Forensic Architecture • Giorgi Gago Gagoshidze, Hito Steyerl & Miloš Trakilović • Monika Grabuschnigg • Vlatka Horvat • Anne Marie Jehle • Gülsün Karamustafa • Jessika Khazrik for the Society of False Witnesses • Victoria Lomasko • Hana Miletić & Globe Aroma • Marina Naprushkina • Tuan Andrew Nguyen • Wendelien van Oldenborgh • Sylvia Palacios Whitman • Dan Perjovschi • Pirate Care • HC Playner • Oliver Ressler • School of Contradiction • Selma Selman • Andreas Siekmann • Daniel Spoerri • Mladen Stilinović • Marlene Streeruwitz • Milica Tomić • …

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Wednesday with… Victoria Lomasko: I am the last Soviet artist

Victoria Lomasko – Artist in Residence 2020 des studio das weisse haus in Kooperation mit der Kunsthalle Wien als Teil der Ausstellung … von Brot, Wein, Autos, Sicherheit und Frieden – spricht über ihre engagierte künstlerische Praxis des Zeichnens.

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The White West III: Automating Apartheid

Die Konferenz The White West konzipiert von Kader Attia und Ana Teixeira Pinto widmet sich einem theoretischen Zugriff auf das Nachleben des Faschismus und die bisher unzureichend analysierte Verbindung zwischen Siedlerkolonialismus einerseits und Faschismus und Nationalsozialismus andererseits.

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On Love Afterwards. Public Montage von und mit Milica Tomić

Die international renommierte Performance- und Medienkünstlerin Milica Tomić präsentiert ein offenes, unkonventionelles Format: Ihre public montage zur Geschichte und Gegenwart politischer Vorstellungskraft ist alles andere als eine klassische Podiumsdiskussion.

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Preis der Kunsthalle Wien 2019

Ausgehend von den Themen ihrer mit dem Preis der Kunsthalle Wien 2019 ausgezeichneten Diplomarbeiten, haben Nina Vobruba (Akademie der bildenden Künste Wien) und Malte Zander (Universität für angewandte Kunst Wien) für die Ausstellung umfassende Erweiterungen ihrer Projekte entwickelt.

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Preis der Kunsthalle Wien 2019 – Nina Vobruba

Nina Vobruba – eine der Gewinner*innen des Preis der Kunsthalle Wien 2019 – spricht über ihr Projekt nest bau, für das sie Teile eines kollektiven, selbstverwalteten Lebensraums in die Ausstellungshalle in der Kunsthalle Wien Museumsquartier transplantiert hat.

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Sylvia Palacios Whitman. Green Hands & Other Performances

What, How & for Whom / WHW starten ihr neues Programm in der Kunsthalle Wien mit einer Reihe von Performances und Veranstaltungen. Den Anfang macht einer der seltenen Auftritte der legendären Performance-Künstlerin Sylvia Palacios Whitman, die erst seit kurzem internationale Bekanntheit erlangt hat.

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Sylvia Palacios Whitman: Green Hands and Other Performances

Die legendäre Performance-Künstlerin Sylvia Palacios Whitman, die erst seit kurzem internationale Bekanntheit erlangt hat, bot im Rahmen ihres Auftritts in Wien die herausragende Gelegenheit für das lokale Publikum, ihr Werk live zu erleben.

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Andreas Fogarasi. Nine Buildings, Stripped – Studio Visit

In der Ausstellung Nine Buildings, Stripped stehen urbane Transformationsprozesse und ihre Manifestationen in Oberflächen im Vordergrund. Wir haben Andreas Fogarasi vor der Eröffnung in seinem Studio besucht und mit ihm über die Idee zur Ausstellung in der Kunsthalle Wien Karlsplatz gesprochen.

 

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Andreas Fogarasi. Nine Buildings, Stripped – Podcast

In der zweiten Ausgabe unseres Kunsthalle Wien Podcasts haben wir während des Aufbaus den Künstler Andreas Fogarasi in der Ausstellung getroffen und haben uns dann auch noch auf einen Stadtspaziergang auf die Wiedner Hauptstraße begeben.

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Andreas Fogarasi. Nine Buildings, Stripped

Andreas Fogarasis künstlerische Arbeit richtet den Blick auf die Berührungspunkte zwischen visueller Kultur – bildender Kunst, Design, Architektur – und sozialer Realität. Die Stadt mit ihren vielfältigen Oberflächen stellt dabei einen zentralen Beobachtungsgegenstand dar.

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Time Is Thirsty – Podcast

Die erste Ausgabe unseres Kunsthalle Wien Podcasts nimmt uns mit auf eine Reise in die Ausstellung Time is Thirsty. Im Gespräch mit Kurator Luca Lo Pinto diskutieren wir die Möglichkeit einer Zeitreise, warum es langweilig wäre nur Kunst aus dem Jahr 1992 – dem Gründungsjahr der Kunsthalle Wien – zu zeigen und welches Kunstwerk er für die Ewigkeit konservieren würde. Zudem geben Florence Bonnefous, Jason Dodge und Sissel Tolaas Einblick in ihre Ausstellungsbeiträge.

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Time Is Thirsty

Time Is Thirsty präsentiert eine raumgreifende Installation aus Kunst, Sprache, Duft und Sound, Artefakten und Alltagsobjekten, in der die Zeitachsen sich verschieben: ein Repertoire von Gesten und Gefühlen, die wie nach dem Schlucken einer MDMAdeleine physisch und mental nachvollziehbar werden. Ein Kaleidoskop der Zeichen, zwischen denen man sich verlieren kann.

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Time Is Thirsty – Künstler*innen Interviews

Time Is Thirsty ist eine Reise durch Zeit und Raum im Medium der Ausstellung. Wir haben mit den Künstler*innen Cara Benedetto, Florence Bonnefous, Fabio Quaranta, Peter Rehberg und Georgia Sagri, und Kurator Luca Lo Pinto über ihre Beiträge zur Ausstellung gesprochen.

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Gelatin & Liam Gillick. Stinking Dawn

Stinking Dawn ist eine Ausstellung, die den Produktionsprozess für einen abendfüllenden Spielfilm von Gelatin und Liam Gillick abbildet. Es handelt sich um einen gemeinschaftlich entwickelten und improvisierten experimentellen Film, der die Grenzen der menschlichen Toleranz angesichts von Unterdrückung, politischer Krise und übermäßiger Selbsttäuschung auslotet.

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Hysterical Mining

Künstler/innen: Trisha Baga, Louise Drulhe, Veronika Eberhart, Sylvia Eckermann & Gerald Nestler, Judith Fegerl, Fabien Giraud & Raphaël Siboni, Katrin Hornek, Barbara Kapusta, Marlene Maier, Miao Ying, Pratchaya Phinthong, Marlies Pöschl, Delphine Reist, Tabita Rezaire

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Hysterical Mining

Die Ausstellung Hysterical Mining untersuchte die materiellen Welten, die wir durch Technologie erzeugen, und die Rolle der Technologie in der Ausbildung lokaler und globaler Konfigurationen von Macht, Identitäten und Lebensweisen. Wir haben mit Künstler*innen der Ausstellung über ihre Arbeiten gesprochen und Videos von den Gesprächen, Vorträgen und Performances veröffentlicht, die der Diskurszone in der Kunsthalle Wien Karlsplatz stattgefunden haben.

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Space for Kids. Wenn Roboter träumen

Die Kunsthalle Wien wird zum innovativen Lern- und Begegnungsort, der sowohl Filmstudio als auch Ausstellung ist und das Entwickeln eigener Erzählungen und das Experimentieren mit Film ins Zentrum stellt.

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Peter Friedl. Teatro

Peter Friedls facettenreiche Werke verstehen sich als exemplarische Vorschläge und Lösungen für ästhetische Probleme hinsichtlich unseres politischen und historischen Bewusstseins. Auf der Suche nach neuen narrativen Modellen erforschen sie die Konstruktion und die Grenzen von Repräsentation.

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Heinz Frank. Der Winkel des Endes kommt immer von hinten

Ausgebildet als Elektrotechniker und Architekt, werkt und wirkt Heinz Frank seit den 1970er Jahren als Bildhauer, Zeichner, Maler, Sprach- und Objektkünstler, manchmal auch als Entwerfer von Innenräumen und Einrichtungsgegenständen.

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Heinz Frank. Der Winkel des Endes kommt immer von hinten – Studio Visit

Angereichert mit einer Prise Ironie rekombinieren Heinz Franks formalvisuellen, geistigen, materiellen und gerne auch multikulturell gespeisten Balanceakte scheinbar spielerisch gesellschaftlich und traditionell Getrenntes in mannigfaltigen Variationen. Wir haben den Künstler in seinem Studio besucht wo er uns herumgeführt hat und von seinen Arbeiten erzählt.

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Annette Kelm. Tomato Target

Annette Kelms Fotografien zeigen scheinbar einfache, zugleich aber widerspenstige Motive, die auf Genres wie das Stillleben, auf Objekt- oder Studiofotografie oder die klassische Architekturaufnahme zurückgreifen, ohne deren Konvention vollständig zu erfüllen.

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Annette Kelm. Tomato Target – Playlist

Die Ausstellung Tomato Target konzentriert sich auf Annette Kelms Werke, in denen Architektur, Design oder Konstellationen scheinbar alltäglicher Dinge sich als visuelle Manifestation komplexer Genealogien erweisen.

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Ting-Jung Chen & Hui Ye. Keep me close to you – Interviews

Der Preis der Kunsthalle Wien 2018 geht an zwei Künstlerinnen, die in der Ausstellung Keep me close to you aktuelle wie auch historische Kommunikationsformen über die jeweiligen politischen und ideologischen Grenzen ihrer Herkunftsländer Taiwan und Volksrepublik China hinaus erörtern.

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Antarktika. Eine Ausstellung über Entfremdung – Interviews & Gespräch

Antarktika blickt auf das der Entfremdung grundlegende Muster einer „Beziehung der Beziehungslosigkeit“ und spürt dem Begriff in seiner Aktualität sowie den daran geknüpften soziologischen Befunden in zahlreichen zeitgenössischen Werken nach. Angesprochen ist damit auch die Frage, welche anderen Formen des Welt- und Selbstbezugs es braucht, um überhaupt so etwas wie Raum für Selbstbestimmung und Selbstverwirklichung zu schaffen.

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Antarktika. Eine Ausstellung über Entfremdung

Künstler/innen: Viltė Bražiūnaitė / Tomas Sinkevičius, Burak Delier, Buck Ellison, Isabella Fürnkäs, Eva Giolo, Thibaut Henz, Jan Hoeft, Hanne Lippard, Joanna Piotrowska, Jeroen de Rijke / Willem de Rooij, Jana Schulz, Andrzej Steinbach, Ingel Vaikla, Peter Wächtler, Ian Wallace, Tobias Zielony

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Saâdane Afif. This Is Ornamental

Saâdane Afifs Arbeit konzentriert sich auf Interpretation, Austausch und Zirkulation und erkundet die Möglichkeiten verschiedener Medien (Performance, Objekte, Texte und Druckschriften), ohne dass seine Methoden bestimmten Disziplinen zuzuordnen wären.

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Saâdane Afif. This Is Ornamental – Gespräch

Kennzeichnend für Saâdane Afifs Praxis ist ihre außerordentliche Vielseitigkeit; im ständigen Wechsel der Formen, Kategorien, Inspirationsquellen und Verfahren scheint sie manchmal kaum greifbar. Seine Arbeiten sind in fortwährendem Wandel und sprengen die Vorstellung vom Kunstwerk als Endergebnis eines schöpferischen Akts.

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Olaf Nicolai. There Is No Place Before Arrival

Olaf Nicolai arbeitet mit verschiedenen Materialien und schafft konzeptionelle Werke von großer inhaltlicher und sinnlicher Dichte. Er entwickelt vielfältige interdisziplinäre Projekte, die die elementaren Erfahrungen von Raum, Zeit und Körperlichkeit thematisieren.

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Olaf Nicolai. There Is No Place Before Arrival – Künstlergespräch

Der Künstler Olaf Nicolai spricht mit Luca Lo Pinto über die Entstehung von There Is No Place Before Arrival, die an verschiedenen Orten in Wien stattfindenden Interventionen sowie die „Methode“ die seine künstlerische Arbeitsweise bestimmt.

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Publishing as an Artistic Toolbox: 1989–2017

Das Ausstellungsprojekt zielt darauf ab, die Potenziale des Publizierens – in Form von Büchern, Zeitschriften, Journalen, künstlerischen Interventionen oder Websites – als Medium und Kontext zu erforschen, in dem Information distribuiert und Kunst produziert wird.

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Publishing as an Artistic Toolbox: 1989–2017

Im Rahmen von Publishing as an Artistic Toolbox: 1989–2017 werden Künstler/innen, Verleger/innen und Grafiker/innen zu einer Reihe von Gesprächen eingeladen, um das Verlegen als produktives Werkzeug und künstlerisches Medium zu diskutieren.

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Publishing as an Artistic Toolbox: 1989–2017

Gespräche mit Jason Dodge, Andreas Reiter Raabe und Émeline Jaret als Teil der Ausstellung die künstlerische Zugänge zu Büchern und Publizieren präsentiert.